“Integratie van het patiëntenperspectief is vitaal voor ons werk.”

april 14, 2022 time to read 3 min read
Danielle Derijcke

Danielle Derijcke, Patient Engagement Manager MSD Belgium, beschrijft hoe een farmabedrijf als MSD Belgium samenwerkt met patiënten, patiëntenorganisaties en ziekenhuizen.

Geneesmiddelen en vaccins behoren tot de krachtigste middelen om ziekten te voorkomen, te behandelen en te genezen. Hun gebruik, doeltreffendheid en impact staan vaak centraal in het patiëntentraject, de ervaring en de resultaten, weet Danielle. “Als bedrijf zijn wij ervan overtuigd dat een open dialoog met patiënten, patiëntenvertegenwoordigers en zorgverleners cruciaal is om te inspireren en te informeren over effectieve en relevante medische en wetenschappelijke innovatie. Zij zijn de partners bij uitstek om informatie te leveren die zowel begrijpelijk als zinvol is voor patiënten en zorgverleners.”

“Patiëntengemeenschappen – zowel individuele patiënten, hun verzorgers en families, als leiders in belangenbehartiging en patiëntenorganisaties – zijn van vitaal belang voor ons werk, nu en in de toekomst. Wij zijn vastbesloten om verantwoord en ethisch met hen samen te werken”, klinkt het beslist.

Ook al waren rechtstreekse gesprekken met patiënten gedurende vele jaren een hele uitdaging voor de farmaceutische industrie, wij zijn er bij MSD Belgium van overtuigd dat het risico om patiënten en hun verzorgers NIET te betrekken veel groter is dan het risico om hen wel te betrekken.” Ze geeft toe dat de farmaceutische industrie te lang medische oplossingen ontwikkelde zonder de inbreng en standpunten van haar uiteindelijke klant: de persoon die leeft met, of zorgt voor een persoon met een levensveranderende aandoening.

Patiëntenperspectief verankeren

“We streven ernaar om het patiëntenperspectief te verankeren in alle cross-functionele teamplannen en om het deel te laten uitmaken van ons bedrijfs-DNA. Zijn we er al?”, vraagt Danielle zich retorisch af. “Zeker niet, maar met de hulp van onze patiëntenpartners komen we een heel eind.”

MSD Belgium ontwikkelde eigen lokale richtlijnen en instrumenten voor patiëntbetrokkenheid. Die richtlijnen waarborgen ethische en conforme gesprekken met respect voor de lokale regelgeving en praktijk. Een pan-tumor oncologie patiëntenpanel adviseert MSD Belgium regelmatig. Dat maakt systematische patiënteninbreng en -ideeën in projecten van gemeenschappelijk belang mogelijk.

“We werken nauw samen met patiënten, zorgverleners en organisaties om de ervaringen, perspectieven, behoeften en prioriteiten van patiënten vast te leggen. Deze input is cruciaal in onze strategische besluitvorming en zal op deze manier bijdragen tot een betere patiëntenervaring en resultaat. Zo kunnen we ook pleiten voor beleid dat de patiëntentoegang tot innovatieve behandelingen ondersteunt.”

Hoe meer die samenwerking met patiënten vordert, hoe belangrijker het wordt om vroegtijdig en volledig transparant met partners te overleggen en regelmatig feedback te geven, “zodat we kunnen leren, bijsturen en verbeteren. Op die manier kunnen we sterkere korte- en langetermijnrelaties opbouwen, geworteld in wederzijds vertrouwen in het belang van de patiënten”, besluit de Patient Engagement Manager MSD Belgium.

Dit is een mededeling van de laboratoria MSD. Dit nummer werd mogelijk gemaakt dankzij de steun van MSD. De inhoud ervan weerspiegelt de opinie van de auteurs en niet noodzakelijk deze van MSD.

Andere categorieën