De Patient Experience Officer: what’s in a word?

maart 23, 2021 time to read 3 min read

Pypops weet waarover ze praat want ze was voordien o.a. adjunct-directeur bij de Belgische MUCO-vereniging. “Ik beschik nu over een ruim takenpakket, gebaseerd op patiëntervaringen voor zowel de voorbereiding op het ziekenhuisverblijf, het verblijf zelf als de opvolging nadien. Het gaat erom om te komen tot een zorgcontinuüm.”
“Het verschil zit hem sindsdien in de invalshoek. Voordien bekeken we de patiënt als partner van het ziekenhuis, nu is Jessa de partner van de patiënt.” Een totaal ander uitgangspunt dus. Het patiëntenstandpunt wordt breder meegenomen via panelwerking. Een voorbeeld? “We schaafden de anamnese van 75-plussers bij en deden dat samen met de doelgroep en de mantelzorgers. Vroeger heette het doel dat de patiënt op het einde van zijn verblijf een minimumaantal meters moest kunnen wandelen. Nu dat die patiënt in staat moet zijn om zijn kleinkind op school af te halen.”

“Idem dito voor slik- en kauwproblemen waar we praktische tips formuleren voor de thuissituatie, niet alleen op basis van wat de patiënt nog kan eten, maar zeker ook van wat hij nog wil eten.”
Het panel bestaat uit een mix van zorgverleners en patiënten die evenwaardig veel zeggenschap hebben. Neem nu geriatrie. Vandaag overstijgt de aanpak bijvoorbeeld zes afzonderlijke geriatrie-afdelingen om zo tot een ziekenhuisbreed beleid te komen. Daarbij verliest Ulrike de betekenisvolle naasten van de patiënt niet uit het oog. Resultaat: 1 patiëntenbrochure en een flyer voor betekenisvolle naasten.

Tijdens covid was en is de organisatie van een geriatriepanel niet evident. De leden hadden ondersteuning nodig om vanop afstand te vergaderen, maar het lukte, weet Ulrike. “Op drie diensten worden binnenkort ervaringsdeskundigen als vrijwilligers ingezet. Iemand die gepokt en gemazeld is door de problematiek, beschikt over collectieve ervaringskennis én professionele vaardigheden en een extra steun en een brug naar de zorgverleners betekent”, legt Pypops uit. Zelf kan ze bogen op een lange ervaring als patiëntenvertegenwoordiger: “In deze functie ben ik gegroeid en geleidelijk krijgt de job meer gewicht. Mijn mening geef ik steeds onderbouwd met goede dossierkennis. Ik ben evenwel geen solospeler of Don Quichot en ik kan rekenen op steun van het management. Dat er al eens weerstand is tegen bepaalde voorstellen, is logisch. Daarmee moet je genuanceerd omgaan. Ik zal bij wijze van spreken nooit uit mijn nek zitten kletsen voor de fun.”

Dit is een mededeling van de laboratoria MSD
Dit nummer werd mogelijk gemaakt dankzij de steun van MSD. De inhoud ervan weerspiegelt de opinie van de auteurs en niet noodzakelijk deze van MSD.

Andere categorieën