Naar een menselijk én technologisch gesteund HR-beleid in de zorg

november 17, 2022 time to read 3 min read

Mark Britnell schreef een bestseller waarin het HR-beleid in de gezondheidszorg centraal staat. Hij was voorzitter en senior partner voor gezondheidszorg, overheid en infrastructuur bij KPMG International tot september 2020. Bijgevolg kan hij bogen op een schat aan ervaring in gezondheidsmanagement. Zijn bestseller vindt meer en meer ingang bij ons.

Toen hij 42 was, ontdekte hij dat hij prostaatkanker had. Dankzij een radicale prostatectomie door de National Health Service, uitgevoerd door een Duitse chirurg en verzorgd door een Filipijnse verpleegster en een Britse huisarts, kon hij tien jaar genieten van een baan die hem naar alle uithoeken van onze planeet bracht. Hij is naar eigen zeggen het levende bewijs dat de globalisering van de wetenschap, gezondheidswerkers en hun vaardigheden zeer zinvol is.

De auteur van ‘Human solving the global workforce crisis in healthcare’ reisde dan ook een stukje van de wereld af. Hij werkte ongeveer 330 keer over de hele wereld in 77 landen. Dat allemaal in functies om de gezondheidszorg te helpen verbeteren.

Verhoogde motivatie en verbeterd prestatiebeheer van gezondheidswerkers is een van de meest verwaarloosde gebieden in de huidige gezondheidspraktijk. Een consensus bestaat onder academici en praktijkmensen dat prestatiebeoordeling een reeks organisatorische resultaten kan bevorderen, waaronder taakprestaties, productiviteit, loyaliteit, tevredenheid en betrokkenheid. Toch wordt, ironisch genoeg, de speciale status van zorgverleners vaak gebruikt als een excuus om standaard managementtechnieken te negeren die elders uitstekend werken. Het komt erop aan om de harde prestatiecriteria en zachtere maatstaven zoals cultuur, welzijn van het personeel, en organisatieontwikkeling in evenwicht te houden, meent Britnell.