Patiëntenparticipatie op Geelse wijze

Half februari maakte (c) ziekenhuis Geel bekend dat het start met een ‘patiëntenraad’ als volgende stap in patiëntenparticipatie. Wat zijn de voordelen, waar liggen de valkuilen? CEO Jan Flament belicht het concept.
De algemene vergadering (AV) ziet het ziekenhuis als een plek van reële patiëntparticipatie. Uit die AV moet een stroom van bruikbare aanbevelingen vloeien om het ziekenhuisbeleid meer op patiëntenmaat te kneden. Dat op basis van concrete patiëntenervaringen.
Eerste aandachtspunt: de aanbevelingen mogen niet ontaarden in window dressing. Het ziekenhuis, vertegenwoordigd door CEO en hoofdarts, zal 12 tot 24 maanden na de uitgewerkte aanbevelingen feedback geven over de realisaties aan het hoogste statutair orgaan dat de AV toch is.
CEO Jan Flament: “Van onze AV maakten al mensen deel uit die sterk geÏnteresseerd zijn in het regionaal zorgbeleid. Als gemeenteraadslid, OCMW-raadslid of wat dan ook. Zij vormen de grootste groep: circa 80% van de deelnemers. Verder hebben we de zorgpartners: van pakweg geestelijke gezondheidszorg, eerstelijnszones, nulde lijn, huisartsen, woon-zorgcentra… Maar we letten er wel op dat we steeds vertrekken vanuit de expertise van de patiënt zelf. Zo hopen we een meer duurzame basis te leggen.” En de ziekenfondsen? Die werpen zich toch ook op als patiëntenvertegenwoordigers? “Zij spelen hier geen enkele rol in. Dat is geen verwijt. Dit gaat over het praktische ziekenhuisbeleid, niet over ziekenhuisbeleid in het algemeen. We kunnen hen wel uitnodigen als we praten over prijzen, financiering en facturatie. Sowieso zijn sommige AV-leden ook actief bij een ziekenfonds. Per thema betrekken we uiteraard ook patiëntenverenigingen.”
“Als start bepalen we eerst wat patiëntenparticipatie precies is. We zoeken een evenwicht met de expertise van de zorgverlener zelf. Verder hebben we al 15 tot 20 topics klaar. Per topic trekken we drie tot zes maanden voorbereidingstijd uit. Een ‘senior friendly hospital’ is een van de gespreksthema’s.” Met vragen als: “Bestaat er een gedifferentieerd parkeerbeleid voor ouderen? Liggen er niet te veel drempels op hun parcours?”
De CEO interesseert het natuurlijk ook om een antwoord te vinden op de vraag waarom 20% van de patiënten in Geel niet het Geelse ziekenhuis opzoekt. “Wat doen we voor die mensen verkeerd dat ze bereid zijn om zich verder te verplaatsen naar een ander ziekenhuis? Dat is niet evident, want bereik maar eens iemand die niet naar je ziekenhuis komt.”
Of de patiënt zijn zeg meteen niet moet hebben op netwerkniveau? “In principe wel, maar het lijkt me moeilijk realiseerbaar. Mag één persoon alle patiënten vertegenwoordigen?” Netwerken kunnen de patiëntenmobiliteit al sterk beïnvloeden. Alleen daarom al kun je opperen dat de patiënt op dat niveau verdedigd moet worden. “Ja, maar er bestaat geen wettelijk kader voor. Idem dito voor de ziekenhuisplicht om een zorgstrategische planning te ontwikkelen. Ook daar ontbreekt het wettelijk kader voor netwerkfinanciering. Als we bijvoorbeeld morgen met personeel willen gaan schuiven binnen ons netwerk, dan worden we daarvoor gepenaliseerd.”
Dit is een mededeling van de laboratoria MSD
Dit nummer werd mogelijk gemaakt dankzij de steun van MSD. De inhoud ervan weerspiegelt de opinie van de auteurs en niet noodzakelijk deze van MSD