Kennisongelijkheid wegwerken om genezing te versterken

23 maart 2021 time to read 3 min read
arts die met een patiënt spreekt

Hoe het allemaal begon? Markeerpunt was de wet patiëntenrechten die in 2002 na lange debatten werd goedgekeurd. De wet omschrijft de patiëntenrechten duidelijk. Tegelijk legt hij een basis voor een goede en duurzame relatie tussen de patiënt en de zorgverlener. Sindsdien kwam een interessante evolutie op gang.

Weinig ziekenhuizen beperken zich nog tot de klassieke patiëntentevredenheidslijstjes uit het verleden. Niet alleen ziekenhuis Geel en Jessa laten zich daarbij opmerken. Zo kondigde UZ Leuven in 2017 aan dat de patiënt er als eerste in België online zijn eigen dossier kan raadplegen in het raam van ‘patient empowerment’. Dat dankzij de app ‘mynexuzhealth’. AZ Diest en AZ Groeninge Kortrijk sprongen toen al mee op deze boot. Inmiddels gebruikt een resem ziekenhuizen de app volop. De patiënt wordt zo een eigen gemotiveerde partner in zijn genezingsproces.

Patiëntendossier verschilt van persoonlijke notities arts
Eerder al, in 2015, had de Orde der Artsen de deur opengezet voor die rechtstreekse inzage van de patiënt in zijn elektronisch medisch dossier (EMD). Met dien verstande dat er een onderscheid bestaat tussen dat dossier en de persoonlijke notities van de dokter. Die laatste notities zijn zelfs voor medebetrokkenen van de verzorgingsequipe nooit toegankelijk.

Maar verder heet het dat  “de inzage van de patiënt in zijn EMD kan bijdragen tot meer ‘empowerment’ ten overstaan van zijn medische situatie.”  De rechtstreekse inzage in de medische parameters is doorslaggevend voor een eventuele bijsturing van zijn behandeling.

De Orde legt nog uit dat ze onder empowerment verstaat:  “Het versterken van het vermogen van de patiënt om autonoom te beslissen en grip te krijgen op zijn gezondheid.”

Iemand die zich ook al jaren toelegt op patient empowerment, is Edgard Eeckman, communicatiedirecteur van het UZ Brussel. Hij doctoreerde zelfs op het thema.  “Ik bekijk de macht in de arts-patiëntrelatie vanuit een ongebruikelijke invalshoek. Op de achtergrond van de relatie sluimert afhankelijkheidsmacht: een macht die niet altijd zichtbaar is, maar wel grote invloed kan hebben op het gedrag van patiënt en zorgverlener”, luidt het. Intussen richtte hij ook de vzw ‘patient empowerment’ op, gekoppeld aan een website. Met daarin twee artsen in de raad van bestuur: prof. Sebastiaan Engelborghs, diensthoofd neurologie in het UZ Brussel, en Ilke Montag, medisch directeur in het Jan Yperman Ziekenhuis (Ieper).

Ook tussen artsen bestaat kennisongelijkheid
Ilke Montag:  “Mijn visie als hoofdarts is dat patiënt en zorgverleners als één team moeten functioneren, samen in de richting van hetzelfde doel: kwaliteitsvolle zorg op maat van de patiënt, met respect voor elkaars waarden en normen. “

Begin dit jaar liet dr. Montag zich nog opmerken met een blog over de bijzondere positie van een arts als hij patiënt wordt.  “Op het moment dat ik bij een collega op consultatie kom, ben ik in de eerste plaats patiënt. Heel eerlijk? Ik wil ook behandeld worden als een gewone patiënt. (…) Uiteraard mag het medisch jargon bovengehaald worden, maar wat evident is voor het ene specialisme, is dat totaal niet voor het andere. Ook tussen artsen bestaat er kennisongelijkheid.”

Dit is een mededeling van de laboratoria MSD
Dit nummer werd mogelijk gemaakt dankzij de steun van MSD. De inhoud ervan weerspiegelt de opinie van de auteurs en niet noodzakelijk deze van MSD

Andere categorieën